Bitmeyen Kavga - Yorum


Eserlerinde işçi sınıfının gündelik ilişkilerini, yaşam koşulları ve mücadelelerini, çağımızın toplumsal meselelerini tüm insani ayrıntılarıyla resmederek haklı ününe kavuşmuş olan John Steinbeck, büyük romanı Bitmeyen Kavga'da destansı bir direnişi konu alıyor. Son derece zor koşullarda yaşayan ve aldıkları ücretle karınlarını bile doyuramayan meyve toplayıcıları örgütlenerek ellerindeki yegâne silah olan greve başvururlar. Kapitalist toprak sahipleri ise mücadelenin yayılmasını engellemekte kararlıdır. Çok güçlü ve kendilerinden emindirler, işçilerin örgütlenmesini yeri gelirse kanla, yeri gelirse grev liderlerini satın alarak yıkmaya hazırdırlar, fakat hesaba katmadıkları bir unsur vardır. 

İnsanlığın bitmeyen kavgasını tüm gerçekliğiyle resmederek bir destana dönüştüren Steinbeck, kapitalist düzenin dayanaklarını derinden sarsan, kuşaklar boyunca başkaldıranlara esin kaynağı olan bir roman yaratırken mücadelenin açmazlarını da sergilemekten geri durmuyor.

**********************

 Adı gibi bitmeyen bir kitaptı :D Sebebi tamamen yanlış zamanda okumaktan kaynaklı.  Geçen yazın sıcaklığı+Reading slump = Kitabın %50'sini 1 haftada okumak Arkadaşımla kitap hakkında yaşadığım sorunu anlattıktan sonra diğer %50 çabucak geldi ve 3-4 saate yakın bitti. Evet, oldukça değişik bir okuma şekli :D 

 "Hayatımı oldukça boş yaşadım, artık bir şeye faydam dokunsun istiyorum. Yaşadığımı hissedeyim." diyen bir çok karakter okudum ve izledim. Fakat bu hissi yaşatmaktan çok uzaklardı. Hikayeye nasıl giriş yapmışlarsa aynı doğrultuda ilerlerler. Fakat bu hikayedeki ana kahramanımız Jim öyle değildi. Hiçbir zaman zorluklardan kaçmadı, yeri geldi mi kurtarıcı oldu, inandığı fikirleri sonuna kadar savundu. 


 Diğer favori karakterim ise Doktordu. Olanları anlamasa da kendince fikir üreten ama bu fikirleri de farklı açılarla ele alan; yani "Ben böyle düşünmemiştim." dedirten düşüncelere sahipti. 


 Bütün karakterlerin anlatımı çok başarılıydı fakat Jim ve Doktor benim için ayrı yerlerde olacak her zaman. Kitap işçiler arasındaki dayanışma ile bize sosyal ideoloji olarak ters olan bir akımı farklı yönleriyle anlatan bir eser. Daha iyi özümsemek için mutlaka 2. kez okuyacağım.


Puanım: 8/10

Yorumlar

  1. Süperdir Steinbeck, bence Gorki'den daha doğru bir toplumcu yazardır :)

    Dipçe: Ankete sizi de beklerim :)

    YanıtlaSil
  2. Mutlaka okumak isterim. Aslında tüm eserlerini okumak isterim. Gazap Üzümleri'ni okumuştum. Elimden bırakamadığımı hatırlıyorum. Çok mükemmel bir yazar. Burada ondaki gibi ezilen sınıfları anlatmış demek. Eline sağlık Belle'ciğim.

    YanıtlaSil
  3. Steinbeck'i severim. İşçi sınıfının yazarıdır. Yukarı Mahalle ve yanlış anımsamıyorsam Sardalya Sokağı isminde iki kitabını okumuştum. Fırsat bulursam Bitmeyen Kavga'yı da okumak isterim.

    YanıtlaSil
  4. Kitabın içeriği ile ilgili bilgiyi ilk kez okudum, sevdiğim tarzdaymış meğer :) Çatışmaların, farklı görüşlerin olduğu kitaplar ilgimi çekiyor bu aralar ve an itibariyle bu kitabı da 'yakında' okuyacaklarıma ekliyorum. Aslında şu yakın zamanda okumak istediğim o kadar çok kitap oldu ki yetişemiyorum... Umarım hepsini vakitlice ve gereken değeri vererek okuyabilirim. Zaman çok kıymetli. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  5. Ben yazardan Fareler ve İnsanlar ile İnci'yi okudum. İkisini de o kadar sevdim ki bütün kitaplarını okumalıyım diye düşündüm. İnternette iyi bir indirim yakalamaya çalışıyorum. İndirimli bulduğumda en merak ettiklerimden başlayarak hepsini alacağım :-)

    YanıtlaSil
  6. Steinbeck kitaplarını aldım ama henüz başlamadım ben de hayran oldum yazara daha okumadan :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder